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BJ Nilsen: One Minute Material – A Chronological Analysis of Sound Ecologies
One Minute Material – A Chronological Analysis of Sound Ecologies
(S. 209 – 215)

BJ Nilsen

One Minute Material – A Chronological Analysis of Sound Ecologies

PDF, 7 Seiten

  • Kunsttheorie
  • Globale Ökologie
  • Ökologie
  • Gegenwartskunst

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BJ Nilsen

ist ein in Amsterdam lebender Komponist und Sound Artist. Der Fokus seiner Arbeit liegt auf den Klängen der Natur und deren Wirkung auf Menschen. Zuletzt untersuchte er die urbane Klangwelt sowie die Industriegeografie in den arktischen Gebieten Norwegens und Russlands. Basierend hierauf entwickelte er 2014 mit dem Filmemacher Karl Lemieux die audiovisuelle Arbeit unearthed, die im Rahmen der Sonic-Acts-Publikation The Geologic Imagination erschienen ist. Seine selbst komponierten Partituren und Soundtracks wurden bereits in Zusammenarbeit mit Chris Watson, Jóhann Jóhannsson, Stilluppsteypa und anderen im Theater, im Rahmen von Tanzperformances und im Film aufgeführt. Des Weiteren hat Nilsen die Buch-CD The Acoustic City (2014) mitherausgegeben, und seine beiden jüngsten Soloalben Eye Of The Microphone (2013) und The Invisible City (2010) sind bei dem Label Touch veröffentlicht.
Weitere Texte von BJ Nilsen bei DIAPHANES
Marietta Kesting (Hg.), Maria Muhle (Hg.), ...: Hybrid Ecologies

The notion of ecology not only figures centrally in current debates around climate change, but also traverses contemporary discourses in the arts, the humanities, and the social and techno sciences. In its present reformulation it refers to the multi-layered and multi-dimensional nexus of reciprocities between living processes, technological and media practices, i.e. to the complex relations of human and nonhuman agents. The book Hybrid Ecologies understands ecology as an ambivalent notion, whose multivalence opens up new fields of action and yet, thanks precisely to this openness and vast applicability, at the same time raises questions not least concerning its genealogy. The interdisciplinary contributions seek to explore the political and social effects that a rethinking of community in ecological and thus also in biopolitical terms may provoke, and which consequences the contemporary notion of ecology might entail for artistic and design practices in particular. The present publication is the result of the fifth annual program of the cx centre for interdisciplinary studies, which was conceived in cooperation with the Chair of Philosophy | Aesthetic Theory at the Academy of Fine Arts in Munich.

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